Boka Hotell | | | Tipsa en vän

ReseArtiklar och Reseberättelser Thailand

Skriv researtiklar och reseberättelse till Thailand. Gör som många andra, skriv din egna artikel eller reseberättelse. Dela med dig av dina åsikter och erfarenheter. Skapa konto nedan och kom igång direkt!
Hem | Logga in | Skapa användare

Skapad 2021-01-09 07:57
Ändrad 2021-01-16 13:33
Kategori Reseberättelser
Område Thailand
Läst ggr: 3152

Skicka artikeln till vän »
Artikelförfattare

Anv: NinaK
Namn: Nina Karelius
Från: Upplands Väsby
Antal Artiklar: 2
Läs mer om Författaren »
Förord - Beskrivning av artikeln
Bangkok-Baen Saen-Koh Tao-Koh Pah Ngan-bangkok och hem....

Thailand sommaren 2008....

Vi fick tag på en ruggigt billig resa till Thailand augusti 2008. Vi beslutade att det är billigare att äta i Thailand så vi drar.... Vi är jag Nina, min man Stefan och våra två barn Josefin och Mathias 12 och 13 år. Vi fick sällskap av våra vänner Mats och Malin och deras barn Ville och Amanda och tack vare dem som rest en del i Thailand tidigare, hamnade vi i Baen Saen som ligger ca 10 mil från Bangkok. Vi tog en taxi och det tog drygt en timme. Vi var rejält jetleggade när vi väl kom fram. Hotellet The Tide resort var otroligt fint. Vi installerade oss på rummet och sedan gick vi ut och åt en brunch. Klockan var runt 10 på morgonen. Stranden ligger rakt över gatan från hotellet, och har man rest i södra Thailand kan den bli en besvikelse. Den är långt ifrån så vacker som i södra delarna av landet. Det blåste dessutom rejält så det fick bli poolen. Poolen är stor på Tide resort, rejält stor och inte blev det sämre av att vi fick den nästan helt för oss själva. Vi sov om vartannat i våra solstolar men det gick ingen större nöd på oss...

Efter två nätter i Baen Saen tog vi en taxi tillbaks till Bangkok, tog in på The Embassador för en natt då Perre, Mats bror som bor i Bangkok sen många år, skulle spela på en klubb på vårt hotell. En riktig rockkväll med whiskey och headbanging och vi trodde vi var tonåringar på nytt. Barnen väl stationerade på hotelrummet med chips och godis.

Dagen efter ett besök på Chatuchakmarknaden som är sjukt stor och där man verkligen kan handla det allra mesta.

Vi hade ambitionen att ta ett tåg ner till Chumpon på kvällen eftersom vi skulle ta färjan över till Koh Tao morgonen efter, men den ambitionen fick vi lägga åt sidan då det inte fanns en enda tågbiljett att uppbringa. Vi hade en plan två vilket innebar taxi, och så fick det bli. Taxi Bangkok - Chumphon  och en helvetesresa på 50 mil kom vi fram på morgonen till Chumphon. Inte att rekomendera att åka taxi så långt... Vi fick en riktig nära-döden-upplevelse, somnade av ren utmattning emellanåt. Barnen kunde iallafall slumra till lutade mot min axel. Jag i mitten eftersom jag tycker det är mest rättvist att jag flyger genom vindrutan i händelse av krock :o(  Bälte fanns inte i baksätet på denna obekväma lite buckliga taxibil. Chauffören var vänlig nog att stanna för kisspaus och ett stopp vid en 7-elevenbutik så vi kunde köpa nåt att äta. Hur som så kördes vi till en liten turistbyrå där vi kunde lösa båtbiljetter till Koh tao och där även bussen utgick ner till piren.

Koh Tao var välbesökt och det var inte lätt att få tag på rum, men Stefan fixade en bungalow på Charm Churee Villa, en jättefin resort med en egen liten strand och alldeles idealisk om man är ett nykärt par som bara vill ägna sig åt varandra... Nu tillhör ju inte vi den kategorin så dagen efter flyttade vi över till Asia Divers resort mitt i smeten av Sairee Village. Ett lite mindre hotell där dykfolk från bla. Australien och Frankrike bodde, och så då vi... Vi trivdes så bra att vi stannade resten av vår vistelse på ön, sex nätter. Asia var nästan 500 kr/natt billigare än Charm Churee så det var ju lite avgörande dessutom.

Vi tog en longtail över till Nangyan, en liten ö utanför Koh Tao. Gassande sol och bra snorkling. Två små öar binds ihop av en sandbank och utsikten är bedårande om man tar sig högt upp på "utkiksberget". Stefan och Mathias tog sig dit men jag var lat och orkade inte gå med vilket jag ju ångrar eftersom de glömde kameran. Efter Koh tao reste vi till Koh Pah Ngan där vi bokat in oss fyra nätter på Long bay resort. Fint med bungalows precis vid poolen och en resort vars närmsta granne är stranden.... Tyvärr var stranden ingen höjdare att bada på. Långgrund ja, men fullt av svartgrå sjögurkor man inte gärna vill trampa på, och på det koraller som kan vara rejält vassa. Det fanns ett par restauranger längs med stranden och att äta där på kvällen medans vågorna slog in från havet.... Måste upplevas.

Sista dagen tog vi en bil ner till Hadrin, partystranden där man håller full-moon-party och half-moon-party å säkert en massa andra partyn i månens namn. Jättemysig strand med mysiga hotell längs med stranden....

Dagen efter lämnade vi ön för vidare resa till Bangkok. Denna gång hade vi varit förutseende och bokat buss till Bangkok. Vi har rest en del med buss i Thailand tidigare och detta kan varmt rekomenderas. VIP-bussarna att föredra. Man ser ju en hel del längs med vägen dessutom. Vi kom fram till Bangkok runt 21.00 och tog en taxi direkt till Asia hotel i Siamområdet. Vi har bott där förut och tycker det är ett bra hotell. Två nätter stannade vi varav vi tillbringade minst halva tiden shoppandes som galningar på MBK. Besök Toni & Guy, frissan på plan 1. otroligt proffsiga frisörer. (Hon som klippte Josefin var nog en han) Gjorde också en tur på floden bland flodgränderna. En upplevelse.

Drygt tre veckor efter att vi lyft från Arlanda andades vi återigen svensk luft. Med alla våra härliga minnen från ett underbart Thailand. Tack för oss, vi kommer gärna tillbaka.

/Nina Karelius med familj.

Skicka artikeln till vän »

Glöm inte kommentera artikeln!

Alla blir glada för lite feedback på sina alster!