Boka Hotell | | | Tipsa en vän

ReseArtiklar och Reseberättelser Thailand

Skriv researtiklar och reseberättelse till Thailand. Gör som många andra, skriv din egna artikel eller reseberättelse. Dela med dig av dina åsikter och erfarenheter. Skapa konto nedan och kom igång direkt!
Hem | Logga in | Skapa användare

Skapad 2021-05-17 12:52
Ändrad 2021-05-17 12:52
Kategori Resa med Barn
Område Thailand
Läst ggr: 5279

Skicka artikeln till vän »
Artikelförfattare

Anv: Åkerman
Namn: Martin Åkerman
Från: Fjollträsk
Antal Artiklar: 4
Läs mer om Författaren »
Förord - Beskrivning av artikeln
Jag vill bara bara berätta lite om vår resa som vi gjorde under 2007-2008.
Vår familj består av Mamma Susanne , Pappa Peter och tre tjejer som är 10 , 8 och 7 år gamla.
skrivet ursprungligen av SusanneV i forumet

Barn familj i Thailand i nio veckor

Vi bestämde oss för att åka till Thailand. Vi har inte varit där förut så allt var nytt för oss. Vår resa skulle starta den 29 november då vi kl 17:05 skulle lyfta från Landvetter vidare till Helsingfors. Där bytte vi flyg och resan fortsatte mot Bangkok. Resan gick jätte bra och barnen sov större delen av resan. Vi flög med Finair och resan för oss fem kostade 34 000 kr. Vi kom fram till Bangkok kl 11:40 och gick ut första bästa väg där vi möttes av en hel kö med taxi chaufförer. De stod och väntade på att få köra en till hotellet. Visst vi fick betala 50 bath för servicen men det kändes dock helt okej för att komma till hotellet.

Vi bodde på ett hotell som hette Baiyoke Suite Hotel. Baiyoke Suite HotelDet var en vacker entré men rummen var inget vidare. Det var myror och andra så kryp på rummet samt att tapeterna var på väg ner från väggarna. Vi stannade i Bangkok i två nätter vilket vi tyckte var onödigt. Det var skönt att vila upp sig men det kunde man gjort på en strand istället. Så åk vidare med en gång och ta Bangkok på vägen hem istället.

Så tog vi flyget till Kho Samui. Vi bodde på Lamai inn 99 vilket var ett kanon boende. Vi hade ett familjerum som var jätte fräscht med två stora rum och två badrum. Vi betalade 1250 bath per natt. Det låg vid stranden samt att det fanns pool. Vi var här i december vilket innebär att det är lite blåsigt på denna sidan. Det var mycket höga vågor vilket vår minsta tjej tyckte var lite obehagligt. Man fick ha barnen under uppsikt hela tiden för det var starka strömmar. Efter en vecka tog vi båten vidare till Kho Tao. Alla transporter ordnade vi på plats. Det är inga problem och alla är hjälpsamma. Taxi på Kho Samui är dyrt men vi hade en man under hela tiden. Vi tog hans kort och ringde honom vart vi än skulle och erbjöd fasta priser. (Finns ingen taxameter på ön). På så sätt blev det lite billigare. Vi kom till Kho Tao en Söndag och påbörjade dykkursen samma dag. Mamma och stora tjejen skulle ta dyk cert. Det var spännande och vi hade en underbar dykinstruktör som var från Stockholm. Han heter Lillen och tog allt i min dotters tempo. Efter fyra dagar hade dykcert och fler dyk väntade.

Vi hade nu varit i Thailand i snart tre veckor. Vi skulle flyga vidare mot Phuket men vi hittade ingen bra båt som passade till flyget så vi gav oss av mot Kho Samui dagen innan och tog in på ett ställe som var nästan gratis att bo på men det var inget mysigt allt. Vi fick även löss i håret. Har tyvärr glömt vad det hette. Men som sagt så flög vi till Phuket och taxi till piren där vi skulle på en färja som skulle ta oss till Kho Lanta. Vi bodde på Kaw Kwang resort som var kanon för en barnfamilj. Billigt och bra rum.Det låg lite enskilt men då fick man en liten promenad vilket inte brukar skada. Vi stannade här i 17 nätter och passade även på att förnya våra löften på Relax bay. Vi hade god hjälp av Maj-Britt på Lanta diver. Hon hjälpte oss att ordna en liten fin tillställning för oss. En kille som fotade och en dykinstruktör som heter Fredrik höll i cermonin. Om någon funderar på att förnya sina löften så kan jag varmt rekommendera Fredrik. Helt underbar person som gjorde vår dag fantastisk. Han fick med barnen på ett naturligt sätt.

Den 2 januari åkte vi vidare till Phuket och där bodde vi på Family smile in . Det låg mitt inne i Kata centrum ca 800 meter till både Kata stranden och Karon stranden. Billigt och man fick vad man betalade för. Helt okej rum och även läget var bra men vi gillade inte Phuket. Kändes som om man kommit till Kanarie öarna. Inget för oss. För mycket turister och allt var dyrare än på mindre orter. Vi gick på Fantasea vilket var en helt fantastisk show som är klart värd att se. Vi var i Patong och shoppade men inget vidare. Efter sex dagar for vi vidare till Kho Koh Khao som är en liten ö som ligger strax utanför Kho Lak. Vi blev mycket besvikna på vattnet som var mycket grumligt. De sa att det berodde på att det hade blåst så mycket ett tag nu men jag vet inte. Vi tog några olika snorkel utflykter som också var värda pengarna. Det var en jobbig båttur från Kho Koh Khao ut till Simulan men det var det värt. Vi fick simma man sköldpaddor och clownfiskar m.m. Vi gjorde även en del dyk där som inte kan beskrivas med ord. Vi såg Leopadhaj , Drakfiskar , Blåsfikar ja, man kan fortsätta hur länge som helst.

Efter 11 underbara dagar på Kho Koh Khao så gick resan till Bangkok där vi skulle stanna i en vecka. Pappa i familjen skulle passa på att göra en laser operation på ögonen så han slipper glasögon efter denna resa. Vi bodde denna gången på Sommerset lake point. Vi bokade det via Latestays så vi fick det billigt endast 800 kr per natt men det var finns. Vi hade 85 kvadratmeter med tvätt maskin och torktumlare , två badrum och jag helt enkelt fantastiskt fint. Två pooler och god mat. Vi hittade på massa kul i Bangkok. Vi var på röda korsets ormfarm och även flytande marknaden. Vissa dagar hyrde vi en egen chaufför en hel dag som tog oss överallt för 1300 bath. Helt okej.

På vägen tillbaka från den flytande marknaden stannade vi vid en elefant och krokodil show. Den var värd varje krona. Elefanterna gick fritt där inne. Jag är inte så säker på att djuren i sig mådde så bra men de hade stor yta och röra sig på. Vi var på en mängd olika shopping ställen men vi fastnade för MBK. Vi var nog där fem sex gånger under denna veckan. Helt underbar shopping. Vi kommer att återvända i januari fast denna gången kommer vi bara att stanna i 22 dagar. Förra gången var vi där i nio veckor.
Alla som har möjlighet bör ge sig iväg på en sådan här resa.

Skicka artikeln till vän »

Glöm inte kommentera artikeln!

Alla blir glada för lite feedback på sina alster!