Boka Hotell | | | Tipsa en vän

ReseArtiklar och Reseberättelser Vietnam

Skriv researtiklar och reseberättelse till Vietnam. Gör som många andra, skriv din egna artikel eller reseberättelse. Dela med dig av dina åsikter och erfarenheter. Skapa konto nedan och kom igång direkt!
Hem | Logga in | Skapa användare

Skapad 2021-01-22 12:45
Ändrad 2021-01-22 12:45
Kategori Reseberättelser
Område Vietnam
Läst ggr: 8609

Skicka artikeln till vän »
Artikelförfattare

Anv: bellman
Namn:
Antal Artiklar: 1
Läs mer om Författaren »
Förord - Beskrivning av artikeln
Reseberättelse och lite plus och minus från vår resa till Vietnam i januari 2008. Resan gick via Saigon till Phan Thiet / Mui Ne. Vi bodde på Ocean Star Resort i Mui Ne.

Phan Thiet/Mui Ne - bra och dåligt

Våra förväntningar på denna resa var ganska högt ställda – vi hoppades på fint väder, blått vatten och vita paradisiska stränder samt en massa god och billig mat. Förhoppningarna uppfylldes dock inte helt och hållet och vi är totalt sett ganska nöjda med resan, men inte mer än så.

Resan började med tre nätter i Saigon (Ho Chi Minh City), mer om den vistelsen på annan plats. Väl på plats i Phan Thiet (uttalas "fann tiett") och Mui Ne (uttalas ”mojj né") blev tillvaron en helt annan än den hade varit i Saigon – lugnt och skönt och bättre väder.

Vi hade tyvärr varit lite snåla när vi valde hotell och satsade på endast tre stjärnor och hotell Ocean Star Resort som enligt dem själva dock hade fyra stjärnor. När vi checkade in på eftermiddagen blev vi ganska besvikna eftersom rummet var relativt stort men väldigt spartanskt inrett.

Vi nämnde detta till Ving-guiden som efter lite efterforskning erbjöd oss att byta hotell. Dock skulle detta kosta ca 50 USD per natt plus att vi skulle vara tvungna att byta rum ytterligare en gång under vistelsen. Därför avböjde vi erbjudandet och tänkte att vi väl skulle få gilla läget.

När vi nästa dag upptäckte att det var mögel- och fuktskador i badrummet så lyckades dock guiden fixa så vi fick ett något bättre rum på samma hotell. Detta rum var mindre och hade inte balkong mot havet, men det kändes i alla fall bättre så då blev vi mer nöjda.

Vad gäller sol och bad så hade vi hoppats på vita vidsträckta stränder och klarblått vatten, ungefär som de bilder man sett på ving.se m.m., men inte heller där uppfylldes våra förväntningar helt och hållet. Stranden i Mui Ne var ganska bred fram till ca 11 på förmiddagen men sedan steg vattnet så det på eftermiddagen bara var kvar en stentrappa ovanför vattnet. Högst upp på denna trappa fanns ett antal solstolar uppställda, men det var svårt att få sol hela dagen eftersom parasollen var fasta och det var lite bökigt att flytta stolarna. Vi kan tipsa om att gå och lägga ut handdukar på stolarna före frukost, så man får en bra plats. Handdukar till stranden fick man på rummet varje dag, så det var bra.

De första och sista dagarna var det väldigt blåsigt med höga vågor som slog in över stranden. Det var lite jobbigt att lyssna på, så efter lunch brukade vi i stället lägga oss vid poolen, där det var vindstilla och soligt, ca 30 grader varje dag.

Lunch åt vi på hotellet varje dag, de hade en lite blandad meny med både ris, ris, ris, nudlar och nudlar. Nej vars, de hade även en del ”västerländsk” mat, tex hamburgare, BLT sandwich m.m., men den var ingen höjdare. En lunch med 2 varmrätter och två öl kostade knappt 200 000 dong (ca 80 kr).

Solnedgången var vid 18-snåret och efter det blev det mörkt snabbt, så då gick vi till rummet och spenderade lite tid på balkongen eller i rummet i AC-miljö, vilket var rätt så skönt ibland. Utanför rummet satt det en massa gecko-ödlor på väggar och tak, samt ett par fladdermöss, så vi höll mest dörrar och fönster till rummet stängda för att undvika överraskningar under täcket…

En av de första dagarna åkte vi in till Phan Thiet för att sy upp lite kläder. Ving-guiderna var med oss (mycket bra service!) både i tygaffären och hos skräddaren. De hade även med sig en lokalguide som talade engelska, så det underlättade diskussionerna med vietnameserna. Man köpte tyget i tygaffären och tog med sig det till skräddaren. Kvinnan som ägde tygaffären var f.d. skräddare så hon hade stenkoll på hur mycket tyg som gick åt beroende på plagg och storlek – hon kunde tex säga att till ”det plagget går det åt 2,6 meter” och ”till det plagget krävs 3,1 meter”… Såvitt vi kunde se så stämde det förvånansvärt bra. Till skräddaren kunde man antingen ta med ett favoritplagg som man ville ha kopierat, eller så kunde han ta ens mått och sy efter dem. Efter ca fyra dagar var man välkommen tillbaka för småjusteringar eller avhämtning. En skjorta kostade ca 75 kr plus tyg (max 50 kr) och en kjol ungefär detsamma. I ärlighetens namn var väl skjortmodellen inte den allra snyggaste så jag vet inte om jag kommer använda dem särskilt mycket, men det var ju billigt i alla fall :-)

På tal om att åka in till Phan Tiet; taxiresorna dit och tillbaka var rent livsfarliga! Taxichaufförerna körde helt vansinnigt, på fel körbana större delen av vägen, tutandes och ytterst när att krocka ett par gånger. Det var rätt skönt att vara ”hemma” i Mui Ne efteråt…

Hotellen i Mui Ne ligger längs en landsväg och där finns rätt många restauranger där vi åt på kvällen, samt några små affärer. Bland restaurangerna kan vi rekommendera den italienska Luna d’Attuno och Cham Villas. Luna d’Attuno drevs av ett par italienare och de hade utsökt pizza, pasta och antipasto. Två förrätter, två varmrätter och två öl kostade ca 500 000 dong (ca 200 kr). Cham Villas är en resort som har en mycket trevlig meny med bla grekiskt, italienskt, tyskt (!), och själklart vietnamesiskt på menyn.

En trevlig vietnamesisk restaurang är Forrest någonting, som är byggd som en djungelhydda och bjuder på levande musik. Tyvärr misstänker vi att de även bjöd på dålig Banana split eftersom en av oss blev magsjuk på natten efter restaurangbesöket…

En av dagarna var vi med på en utflykt till White Lake som är en sötvattensjö någon mil från Mui Ne. Där gick vi ut en bit i sandöknen och kunde åka ”pulka” på sanddynerna. Det var väl ingen höjdarupplevelse, men lite småkul i alla fall. Efter besöken vid White Lake stannade vi vid en plats där man tillverkade den berömda fisksåsen och det luktade faktiskt inte så illa som vi hade befarat. Här kunde man även vandra en halvtimme i Fairy Stream och se ett litet vattenfall och kalkstensformationer. Inte heller detta var särskilt upphetsande men trots det ganska rofyllt och skönt.

Den första veckan vi var i Mui Ne var det mängder av ryssar där, om det berodde på den ryska julen eller inte vet vi inte, men många menyer och skyltar var textade på ryska. De var ganska högljudda och störiga, men som tur var försvann de flesta efter några dagar…

Summa summarum är vi ganska nöjda med resan men kommer nog att vänta några år tills vi ev. kommer tillbaka eftersom landet inte kändes helt redo för turism ännu. Visserligen var det delvis därför vi valde Vietnam – för att se något relativt oexploaterat – men det känns ändå som att vi hade velat ha något mer.

Resan kostade ca 27000 kr för två personer och vi gjorde av med ytterligare knappt 7000 kr där nere. Då köpte vi dels en digitalkamera för ca 1500 kr och åt ute två gånger per dag, drack en massa öl samt köpte tyg och sydde upp lite kläder. Vi var på två utflykter från Saigon och en utflykt från Mui Ne för totalt 200 USD (ca 1300 kr). Helt klart prisvärt alltså!

Skicka artikeln till vän »

Glöm inte kommentera artikeln!

Alla blir glada för lite feedback på sina alster!

Namn
Kommentar

Fyll i koden

Skriv sifferkoden i fältet

Kommentarer som skrivits till artikeln

Malin Oj! jättebra information. jättekul att läsa och bra tips!
oz45 Tack för en jättebra artikel, den gav mig massor av tips
Eva toppen att få utförlig och bra information utav någon som varit där! Jättebra!
Lasse Bra info.inför vår resa i feb-mars
Tacksam för din artikel
Susanne Nilsson Detta brev bevisar bara varför människor som ni ska hålla er på Mallis.
Lasse Återkommer nu efter resan.Känner inte igen mej i din beskrivning ,saigon var en otroligt härlig stad,phan thiet är väl beredd för turism,men man ska nog inte åka till nyare resmål om man tror att det är cypern eller dyl.man kommer till.vietnam är ett otroligt trevligt resmål MEN inte ett färdigt turistställe- men är inte det charmen att resa runt och upptäcka saker och inte ha ett färdigt -turistpaket-ni resenärer som ska till vietnam åk med öppna ögon .äventyrslyster,det är ett underbart land om du ger det en chans-vi åker tillbaka i höst på en 6 mån upptäcksresa
Palle Er resa kostade c:a 35000 inkl. shopping för 2 veckor, vår resa kostade c:a 25000, absolut inte charter, inkl. privat guide med bil och förare för 3 veckor, samt utflykt med övernattning i Mecong-deltat, därefter resa till Mui Ne för boende på Blue Ocean i en bungaloow nere på stranden. Vi upplevde denna resa som en av de bästa vi gjort, är det något man ska "gnälla" över så var det väl att kvällslivet dog vid 9-tiden
Geve Råkade av en händelse komma in på denna sidan, trevligt med olika reseberättelser. Men jag måste nog hänga på i första hand Lasse och i andra hand Palle, vi har också varit i Vietnam och det tyckte vi var en häftig upplevelse. Vänligt folk, tyvärr var det svårt att komunicera med dem då engelska var inte språket, men det roliga var att snacka med deras skolbarn som gillade att snacka engelska, de hade det språket i sin läroplan. Vi reste reguljärt och hade inga förutfattade inställningar utan var ute efter en äventyrsupplevelse, och vi blev rikligen belönade. Efter otaliga resor runt om i världen, var nog denna resa en av de mest intressanta, men jag förstår att de som reser med så kallade ordnade förhållanden, charter, inte upplever det verkliga landet och dess folk i deras egen miljö, charter i all ära men allt är ju i regel arrangerat på deras utflykter och andra arrangeman och kommer då inte in på det verkliga livet. Jag kan bara rekommendera att åka till Vietnam, ett härligt land och enormt fina stränder, kommer säkert att bli ett favoritställe efter några år.
karin T Vilken härlig o ingående beskrivning . Det är ju precis vad man vill läsa innan resan, och det man önskar skulle stå i rese katalogerna. Vi ska göra samma resa i jan.-09 och känner mej lite mer förberedd. Trots allt verkar din beskrivning stämma relativt väl överens med mina förväntnigar. Vi ska bo på 4 stjärniga Oriental Pearl, hoppas de hoteller håller högre standard, vi är lite kräsna vad gäller standard på rummen.
Tack för din artikel.
MVH
Karin Thorén Arboga
Anders Herrejavlar, den har personen kan aldrig ha varit utomlands forrut!? Komma till en somnig smastad pa kusten och forvanta sig action... Reagera pa att Vietnam inte ar redo for turister men anda varit pa den mest turistiga platsen, hmm, for mig ar Mui Ne for turistigt men just den bra stranden och avkoppling fran all action i Saigon. Smaken ar verkligen som baken antar jag.
Sigrid Vad då redo för turism? Jag bara undrar vad folk är ute efter när dom reser? Vill man inte se landet som det är på riktigt och inte nåt turistanpassat tjafs? Då kommer ju Vietnam bli som Phuket till slut! Fy bubblan! Hoppas att Vitnam står emot och inte exploaterar som det har blivit i Thailand...
Annette Det verkar som om signaturen inte är särskilt berest, kan det vara första gången i Asien? Var i Vietnam tre veckor i dec 07, alltså strax innan och åker dit i dec igen. Bokade allt flyg hemifrån och gjorde rutten Bangkok-Hanoi-Nha Thrang-Saigon-Bagkok. Allt klaffade fantastiskt bra. Bodde på enklare hotell i städerna och lite lyx på badorterna. Flög Vietnamn Airlines inrikes och det var inte en försening och klart prisvärt. Kan verkligen rekommendera detta fantastiska land. Standarden på hotellen kan vara lite enklare om man jämför med Thailand men det är marginellt. Denna resa stannar vi lite längre i Saigon och åker till en badort resten av tiden. Hanoi var kärlek vid första ögonkastet och där skulle vi ha stannat en natt men blev kvar i en vecka. Tyvärr är det översvämningar där nu. Eftersom det går en klimatgräns mitt i landet så är det svalare där men så vackert och så mycket att se och uppleva. Vi upplevde det som vi åt och gjorde många fantastiska egna utflykter betydligt billigare än vad signaturen uppger.

Varför åkte du inte till Thailand istället?Där kan du få din kostym, din all-inclusive upplevelse och dina arrangerade utflykter men vill du uppleva något spännande var inte rädd att släppa tyglarna......

Doina Min son kommer att gifta sig med en tjej fran Vietnam. De bor i Singapore. Jag skriver nar jag kommer tillbaka
Madeleine Va kul att läsa alla komentarer! ska åka till dit 28 januari. har bara köpt flygbiljett och hoppas att hitta billigt boende på plats... vill se och uppleva detta land utan att allt är planerat, ett äventyr...jag åker själv så vi får väl se:-)
Yvonne Hej. Tack för all info om Vietnam! Vi planerar en resa dit över jul och nyår 2009. Har inte beställt ännu. Någon som vet hur lång resa det är mellan Saigon och Mui Ne? Lite tips innan resan, tas tacksamt emot!
Geve Avståndet mellan Saigon och MuiNe är c:a 20 mil, men att också tänka på är ju att vägarna inte håller någon högre klass, så tiden med bil tog för oss c:a 4 tim.
inez Reste nov -07 med Ving till först Saigon och sedan Phan Thiet. Vi var fantastiskt nöjda med resan och hade en underbar
reseledare i Saigon. Vi var endast ett 10-tal resenärer så vi fick mycke information. Resan med buss till Phan Yhiet var en upplevelse också den och även den första tiden med risk för orkan.
Det blev inte så,men det possitiva var att vi slapp bli brända av solen i början.
Vi bodde bra i slutet av Mui Ne stranden
och gick ofta och åt på de lokala restaurangerna som serverade fantastisk god mat till en mycket billig peng(60 kr/2 pers.) Vi hyrde moped och gjorde egna utflykter bl. de som omtalades i artikeln. Människorna var väldigt vänliga och det kändes ungefär som Thailand för 20 år sedan. Detta var vad vi sökte och det är kanske därför vi är på väg dit igen om 1 vecka.
Magreth Hej! Vi köpte en ospecad sista minuten 18/2-6/3-09 för ca 7100 kr. Vi hamnade på The Palms i Phan Thiet när vi åkte med Apollo fr Sth. Ok hotell med Amerikans ägare. Golfbana framför oss innan havet. Stranden under all kritik, SMUTSIG eller rent skitig! Hotellet allt i Amerikan standard. Helt ok med egen pool! Men att bo där innebar att vi såg rakt in i den vietnamsiska "svenssons" vardagsrum. På gott och ont. Ett fattigt folk som inte är vana med turister. Vi blev de första dagarna uttittade! Vi fick även beskåda från vårt hotellfönster ett nybygge för en viet-familj under våra 2 veckor. All befolkning var jätte tillmötesgående och vänliga. Vi hade ca 10 min till Mui Ne och den turistiska delen. Det kändes nästan befriande. En taxi dit gick på 100 000 dong, ca 50 svkr. Allt var billigt förutom vin som de inporterar. Så jag som inte dricker öl (ca 5-7 kr) hade en vit semester. Nåt ni skall undvika är is! Nåt ni ska upptäcka är det vietnamesiska kaffet. Underbart!!! Som att dricka Bailys!! En smak av choklad i, underbart! Vi hittade en bra sömmerska som hade tyg oxå i Mui Ne. So Co silk som ligger nära Terracotta hotel. Vi anlitade henne och har bara gott att säga. Jag lät kopiera en bolullsklänning till en i vitt silke för 45 dollar med tyget. Det kostade 12 dollar/m. Jättebilligt och det var äkta. Hon brände tyget för oss. Om jag ska till asien igen så väljer jag Thailand. Vietnam måste få utvecklas mer innan jag turistar där. Men vill man komma befolkningen nära och upptäcka deras vardag så åk nu.
Magnus Det verkade mest vara negativt med vistelsen. Kontentan måste bli att nästa gång betala lite mer så inte småsaker förstör en fantastisk resa.
Lotta Det är bättre att stanna i Europa om man vill ha lyx. Vi åker ner i Januari och tror att resan kommer att bli helt fantastisk, har varit i Goa indien 4 ggr och Tailand men skulle aldrig byta EX goa mot Thailand .Charmen är just detta att allt är så annorlunda mot vad vi har hemma.
stig Bra upplysningar
Tack
Bosse Vi känner igen mycket. TYckte dock mycket om Mui Ne och den närmsta fiskebyn för att det var så oförstört av turister. Mycket trevliga människor även om de inte kunde så mycket engelska. Vi kom norrifrån (Hué, Nah Trang och Hoi An) och mötte den riktiga värmen först i Mui Ne och blev positivt överaskade. Vår bungalow kostade 5 dollar utan AC -och 10 dollar med och låg 50 meter från vattnet. Denna strand "försvann" inte under dag som den gjorde framför vissa hotell. OBS detta var för 5 år sedan. Det är säkert fler hotell där nu och kanske högre priser
hehehh Vilket svensson reportage... Ett urtypisk svensk vinkel på en vietnamresa... Detta reportage borde vara med i en bok som beskriver svenskar ( då menar jag typiska svensson ). Precis som kommenterades nedan håll er till Mallis.
Denk Ratt torr beskrivning pa en resa. Mycket valskriven men torr syn pa livet. champagne och massage ar nagot for er. kanske frankrike skulle fylla er lust med total tillfredstallelse. Aventyr utan charter, det ar livet. manniskor ar sa styrda... lev livet och kann friheten...
/ 23 ar och levande
stefan Undrar varför ni ville ha västerlänsk mat i Vietnam... Som har världens bästa mat.Förövrigt har ni blivit lite blåsta som alltid när man reser charter.Köpte min flygstol för under 5000. Hotell i Mui Ne 5m från pol 15m till strand minibar och Ac mycket trevligt, kostade 20$ per dubbelrum..Ryssarna har fått pengar och är numera överallt bara vänja sig tyvär..

Annonsera här »
Vi har alla tänkbara guideböcker resehandböcker och kartor till hela världen
PhuketPortalen - sveriges största reseguide till Phuket
Thailandguiden - sveriges största reseguide till Thailand
Boka vandrarhem - budget hotell och vandrarhem hostels över hela världen
Hotell Thailand - finn ditt drömboende hos oss - snabba svar - bra priser
Söker du Hotell Vietnam
Använd droplisten för att se hotell i ett visst område

Lägg till Vietnam Portalen i dina favoriter Kontakta oss på Vietnamportalen Online just nu: